Tips på hur bilresan blir roligare

Här kan du ta del av lite roliga lekar att göra på resan, här finns också fyra färdiga bingobrickor i pdf att skriva ut och ta med, samt underlag till "Prick till Prick"  
Ha nu en riktigt rolig resa! 

Bilbingo
Det är lätt att göra egna bingobrickor. Rita ett rutnät av fem rader och fem kolumner. Fyll rutorna med slumpvis valda siffror mellan 1 och 100. Alla deltagare får varsin bricka. Spana sedan ut genom bilrutan och se er omkring.
Så fort man får syn på en av sina siffror, kryssar man över den på brickan.
När alla siffror i en rad eller en kolumn och sedan hela brickan är överkryssade, ropar man: Bingo!
Den som först får bingo vinner.
Spelet fortsätter tills alla har fått bingo.

Alternativ:
Fyll bingobrickorna med vägmärken, bilmärken, eller bokstäver, djur, ladugårdar, färger eller byggnader istället. 

Prick till prick
Rita upp ett rutnät med prickar på ett papper (max 12×12 prickar).
Spelarna turas om att dra streck mellan prickarna.
När en spelare drar fjärde strecket i en kvadrat, skriver den sitt namn i den, och måste automatiskt fortsätta.
Den som har flest kvadrater när prickarna är slut vinner. 

Ordcharader
Det här är en variant av charader som är anpassad för miljöer som inte tillåter vilda gester. Men inte är den lättare för det. 

Spelarna tävlar i lag. Man spelar i tre omgångar.
Spelarna hjälps åt att skriva kända personers namn på lappar. Skriv fem lappar var. Lägg lapparna i en påse.
Spelare 1 drar en lapp ur påsen. Nu har den 30 sekunder på sig att beskriva så många personer den hinner för sina lagkamrater. 
Man får använda alla ord utom själva namnet på personen.
När tiden är ute är det nästa lags tur.
När alla lag har gissat är det dags för omgång två. 
Lägg tillbaka alla lappar i påsen. Den här gången får spelaren bara använda tre ord för att beskriva personen på lappen.
I den tredje omgången får spelaren bara använda ett ord. 

Fem-minuters jakten
Alla leker tillsammans. Spelarna enas om en sak man ska leta efter, t.ex. kyrkor eller röda bilar.
Alla gissar hur många gånger man kommer se saken inom de närmsta fem minuterna.
Alla letar, och räknar, tillsammans.
Den som kommer närmast vinner. 
 
Registreringsskyltsförkortning
Föraren väljer en registreringsskylt, t.ex. ABS 123.
Spelarna ska nu individuellt hitta på vad de tre bokstäverna är en förkortning av, t.ex..Apans Blyga Syster.
När alla är klara, går man laget runt och berättar för varandra.
Bästa/knäppaste förkortning vinner genom omröstning. 
 
Sten sax och påse
Två spelare knyter varsin näve och slår dem i luften framför sig två gånger. Den tredje gången formar de handen till en sten, en sax eller en påse.
Sax = utsträckt pek- och långfinger
Påse = öppen handflata
Sten = fortsatt knuten näve
Sten vinner över sax, sax vinner över påse, påse vinner över sten.
Bäst av tre omgångar vinner. 

Fler reselekar hittar du här: http://www.lektips.se/reselekar.html